Pages

Friday, August 13, 2010

Jalan Raya di Bulan Puasa




Last year, dia atas jalan raya Federal Highway "benci yer bulan pose ni" . Oh ..bukan saya benci bulan ramadhan yang mulia ini, tp saya benci kesesakkan lalu lintas yang luar biasa bila tiba bulan puasa. Ini disebabkan oleh rakyat malaysia yang bekerja memilih untuk datang awal dan pulang awal dr tempat kerja. Jem yer jgn di kata, memang susah nak digambarkan. Selama saya 2 tahun melalui jalan itu, bulan puasa adalah bulan paling menguji kesabaran saya. Selalu yer, kalau pekerja swasta ader masa tertentu untuk datang office contohnye pukul 8.30 am, ada yg memilih 9.00 am untuk mengurangkan kesesakan untuk ke tempat kerja pada masa puncak.Tp kalau semua dh pilih untuk datang pukul 8.00 am pulang 5.00 pm dan di tambah dengan pekerja kerajaan pukul 7.30 am dan pulang pukul 4.30 p.m pada bulan puasa ini, bukan mcm sardin ker atas jalan raya. Saya toleh kanan, toleh kiri, tgk di hadapan mostly rakyat malaysia lebih suka bawa kereta sendiri. 1 kete 1 orang (mcm slogan pulak)termasuklah saya sendiri. Bukan tak nak naik kenderaan awam, tp laluan adalah berbeza dan masa tidak tetap. Kalau hujan...lagi teruk jem yer. Kalau ader roti boleh jugak saya sapu kan jem ni. Selalu yer saya akan keluar rumah se awal 6.20 am untuk sampai tempat kerja sebelum pukul 8.00 am. Bukan jauh pun Klang ke Petaling Jaya.




-by star-


Itu cerita setahun yang lepas, tahun ni pagi-pagi di bulan puasa ini "waaaa.....best yer jalan ni..mcm public holiday pulak" hehehe. itulah realiti sekarang. oh..tp ini bukan di atas jalan raya bernama 'Federal Highway' di Kuala Lumpur. Tp di atas jalan raya bernama jalan tasik utara melalui hutan bandar ke office saya. Kalau ikut jalan sebenar ke Johor Bharu, memang lah jem..tp di sebabkan saya melalui jalan altenatif ke office yg tak samapi 20 min tu, memang tidak memeningkan kepala. Sampai office tak der lah serabut. Hari biasa, ader jugak la sesak yer, tak la samapi saya tension. Mungkin di bulan puasa ini ramai yang masuk ke office awal untuk pulang ke rumah awal. Oleh itu, time saya pergi office... tenang seperti public holiday. Untuk pengetahuan pembaca, saya masuk office pukul 8.30 am.


Cerita jalan sudah... cerita puasa di perantauan. Sangat la peratauan yer.. mcm dulu tak pernah duduk JB. Oh 2 tahun lepas saya duduk di skudai, tahun ni saya duduk di Johor bharu dengan suasana yg berbeza sikit. Kalau dulu, duduk dlm kampus, tempat makan tak payah gaduh..mesti ader yer cafe untuk pergi sahur. Tp kali ini susah nak pergi sahur..lagi-lagi saya malas nak keluar sorang2. bahaya..perempuan. Dulu dlm campus boleh la nak pergi sorang-sorang, keselamatan masih terjamin (tipu la saya pergi makan sorang-sorang)hehehe. Di sebabkan baru jer duduk sini, saya pun terkial-kial mencari bazar Bazar Ramadhan sorang-sorang. Akhir yer jumpe juga yang berdekatan dgn rumah. Lepas ni saya akan datang selalu la. Malas nak cr tempat lain.

2 comments:

Mimiamilia said...

masak la wei..huuuu malas masak!

kcik said...

nak masak cam ner..peti ais pun xder....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...