Pages

Saturday, August 13, 2011

Bulan Ramadhan vs Lagu Raya




-google-


Assalammualaikum & salam sejahtera,


Malam tadi saya ke Kota Raya di JB. Kat shopping complex ni ada masjid, so ramai la org dtg untuk buat terawih.

Sebelum puasa, shopping complex ni tak ada la meriah mana. kalau hari biasa, kul 8 semua kedai dah nak tutup. Tp memandangkan bulan ramadhan ni, ramai org dari negara sebelah dtg untuk bershoping, maka semua kedai majoriti melewatkan masa tutup kedai.


Banyak juga bazar-bazar & gerai-gerai jual kuih-kuih raya dan baju-baju raya yg di buka. Saya boleh katakan, setiap hari memang ada org akan berkunjung di sini.

Tapi saya hairan baru beberapa hari berpuasa, lagu raya sudah didendangkan. Kalau masa kecik-kecik dulu , 10 hari lagi nak raya or 15 hari lagi nak raya, baru la ada lagu raya. Sudah banyak masa berubah.

Semangat untuk kita memperlipat gandakan pahala ketika bulan ramadhan tidak diperdulikan. Persiapan untuk hari raya, awal-awal dh buat. Kalau sebelum masuk ramadhan , tak pula nak buat persiapan macam nak sambut bulan syawal.

Saya tak boleh nak salahkan kepada sesiapa pun. Mungkin buat persiapan awal juga bagus untuk kita, tak payah last minit nak cari semua. Sekarang raya tak macam dulu. Semua nak tukar baru. Sampai kereta pun nak tukar baru.

Oh..saya dh merepek sampai persiapan raya. Fokus adalah tentang lagu raya. Sepatutnyer, lagu raya tak perlu la diputarkan seawal bulan ramadhan. Kita hormatilah bulan ramadhan dan tumpukan perhatian untuk meningkatkan iman dan tawaduk di bulan mulia ini. Selain itu, hari pertama syawal dapat la dihayati kemenangan bulan ramadhan. Kalau awal-awal kita dh dengar lagu raya, semangat raya juga sudah pudar. Lagu raya dh rasa seperti lagu biasa.

Biar lagu raya menjadi nostalgia bagi kita setiap kali tibanya Syawal. Mungkin lagu raya yg diputarkan ketika beberapa hari sebelum syawal memberi kita semangat untuk meneruskan tradisi kunjung mengunjung dan berjumpa sanak saudara ketika syawal.

Oh... dalam asyik kita menanti bulan syawal ni, 10 malam terakhir ini jangan lupa memperbanyakkan ibadah dan tawaduk kepadaNya. Mana tahu, ini ramadhan terakhir kita . Takut tidak sempat untuk berjumpa Ramadhan tahun depan. Biar kita meriahkan ramadhan tahun ini dengan pesta ibadah.

Akhir sekali, selamat memperlipatkali ganda pahala di bulan Ramadhan ini. Semoga kita dapat berjumpa lagi ramadhan tahun hadapan. InsyaAllah. enjoy this pic from this blog

3 comments:

-Me.Ai.Am is Huda- said...

kak ilya.. lucu pula pic last skali tu.. wakaka! xD

ilya_afirina said...

hehehe...
tu..semoga kamu kusyuk solat terawih yer..

sweet tooth said...

huhuhu....baru lepas shopping baju raya... persiapan tak per...jangan berlebih-lebih sampai lupa bulan Ramadhan yang masih berbaki.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...